Nefertum

"Zijn wie je werkelijk bent"

Patronen omzetten – Hoe doe je dat?

| Geen reacties

Als je vrede leert hebben met jezelf, met de ander en met de situaties waarin jij je verkeerd, zet je een ander energieveld neer, waarin je andere situaties, mensen en gedragingen zult aantrekken als wanneer je nog grotendeels leeft in weerstand, triggers en pijn.

Dan ben je meer en meer in het NU en in balans en ben je in staat om alles wat er op je pad komt, direct te verwerken en door je heen te laten stromen omdat er geen weerstand is. Je gaat niet alleen wat anders uitstralen, maar gaat je ook veel beter voelen omdat je trillingsfrequentie dan ook verhoogt.

Wat kun je doen als het toch nog eens mis gaat en het voelen, doorleven en omzetten even niet meer gaat? Of als je vast blijft zitten in een bepaald thema en steeds een terugval ervaart? Dan is het zaak om nog wat actiever met jezelf bezig te gaan, met je eigen gedachten, je bewustzijn én je  trillingsniveau.

zen-509371_640 - Copy

Je basispatroon herkennen

In mijn praktijk zie ik stuk voor stuk prachtige mensen voorbij komen, die worstelen met relaties, werk, welzijn en zichzelf, die praktisch allemaal te maken hebben met een basispatroon dat aangekeken wil worden. Het is als een les, een levensthema, dat in een traject eerst opgehelderd wordt, omdat je moet begrijpen waarom dit nog steeds in je leven is, maar wat in vervolgstukken (sessies) toch ook nog steeds weer naar boven kan komen. Ook in andere hoedanigheden.

Dat heeft er mee te maken dat je zo vaak in aanraking bent geweest met dat thema, dat er als je verder groeit, ook steeds weer een (ander) stuk op verwerkt kan en mag worden maar dat er ook verschillende lagen en oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen, die naar boven komen als de tijd rijp is.

Voorbeelden

Heb je bijvoorbeeld een moeder gehad, die heel erg afstandelijk was, dan is de kans groot dat je in je relatie ook veel afstand ervaart en dat dat gevoel steeds weer terugkomt, ook al had je er een grote stap op gezet. Had je een vader, die wilde dat je het beste uit jezelf haalde, op een manier dat je een sterke vorm van perfectionisme hebt ontwikkeld, zul je in het leven steeds weer dingen tegenkomen, waarin je jezelf niet goed genoeg vindt. En had je een broer of zus die het altijd goed deed, dan is de kans groot dat je in je leven met situaties geconfronteerd wordt waarin jij je de mindere voelt, ook groot. Of het omgekeerde, dat die broer of zus het moeilijk had, waardoor alle aandacht naar degene toeging en jij erbij stond en dat gevoel in je volwassen leven ook steeds weer voelt.

De manier waarop je als kind reageerde, zet je vaak in je volwassen leven voort en dat geldt ook voor de rol die je jezelf toebedeelde of toebedeeld kreeg. Was je boos, dan kan die boosheid jou in het leven nu nog steeds in de problemen brengen. Als je je terug trok, is de kans groot dat je dat nu ook nog steeds doet of depressief raakt. Of je doet nog steeds je best, bent vooral op anderen gericht, uit angst voor afwijzing of boosheid als je veel  opgelegd had gekregen of voelt je altijd de mindere of in de steek gelaten.

Je leeft in pijn, valt aan, trekt je terug of gaat volledig uit verbinding met alle gevolgen van dien. Relaties lopen niet, je voelt je vaak afgewezen en alleen (zoals je je als kind ook hebt gevoeld), je blijft op afstand waardoor anderen boos op je worden of je houdt jezelf op afstand in een relatie of je kleed je leven leuk aan zonder relatie. Bewust of onbewust kies je dan liever voor een leven zonder partner uit angst voor (ver)binding, verlating en afwijzing. Of omdat je niet gelooft dat er iemand van je kan houden en voor jou kan kiezen omdat je er op onbewust niveau niet voldoende toedoet. Op onbewust niveau zit daar altijd angst op.

Je centrale thema, je levensthema komt steeds weer terug opdat je er steeds meer op kunt loslaten zodat het van alle kanten multidimensionaal geheeld mag worden. Dat is dan de uitnodiging. Dat wil elke keer opnieuw gevoeld worden. Als dat niet voldoende is en je komt er zelf even niet uit, dan is het ook belangrijk om naast het voelen ook andere zaken onder de loep te nemen.

Zet er eerst bewustzijn op

Stel je zit weer in je oude patroon. Zet er dan eerst je bewustzijn op: daar ga ik weer. Heb ik er nu nog niet mee afgerekend en kan ik hier dan echt niet zelf uitkomen? Je baalt van jezelf, van je eigen valkuil. Op het moment dat je er in vast lijkt komen te zitten, zeg dan eens tegen jezelf: Dit ga ik nu niet doen en neem dan even de tijd om rustig je lichaam waar te nemen. En dan vraag je jezelf af: Wat heb ik nu nodig dan. Vervolgens ja je jezelf geven wat je nodig hebt.

Daarmee zorg je goed voor jezelf, vul je jezelf maar zul je ook steeds meer negatieve geloofsovertuigingen gaan overschrijven. Net zolang totdat het patroon niet meer in je leven is en het je niet meer raakt.

Wees ervan bewust wie er aan het woord is

Als het patroon komt opzetten, kijk dan eens hoe je wilt reageren of al hebt gereageerd. Is dat je kleine ik (het innerlijke kind), is dat je Ego, je grote ik die de ander wil aanpakken of veranderen of is het je afgescheiden ik, die zichzelf aan het kwijtraken is.

Door hier bewust van te worden en je dit steeds af te vragen, zul je ook merken dat je het anders gaat doen Door dat bewustzijn dat je erop zet ga je als vanzelf anders reageren.

Vrede met jezelf, de ander en de situatie

Zoals je in mijn artikel ‘De kracht van je Eigen Transformatie’ kunt lezen, begint een andere uitstraling met vrede te (leren) hebben met jezelf, dan verander je van binnen uit. Dat betekent niet dat alles goed moet zijn, maar wel dat alles er mag zijn. Dit is wat er is en het mag er zijn, je mag daarbij voelen wat je voelt. Ook als je een keer volledig de mist in bent gegaan (je bent erg boos geworden en in de aanval gegaan) en bent gaan schreeuwen bijvoorbeeld.

Je emoties mogen er zijn, jij mag er zijn: ‘Dit ben ik en dit is waar ik nu sta’. En dat klopt altijd. Zo ben je er zelf verantwoordelijk voor. Ook je gedachten mogen er zijn en willen in jouw bewustzijn aankomen, dan hoeven die zich ook niet meer in je lichaam vast te zetten.

Als je vervolgens bewust gaat inzetten op een ander standpunt – je gedachten over de situatie en de overtuigingen die daar bij horen over de ander maar ook je eigen beperkende overtuigingen – pak je ook het grotere geheel aan.

Dan kun je langzaam aan dat wat je denkt over de ander in dat patroon en dat wat je daarbij voelt, gaan omzetten in plaats van dat het als in een onderstroom in je leven aanwezig blijft en suddert, totdat het glas weer is gevuld en jij overloopt. En je opnieuw verzand bent geraakt in je eigen reactiepatroon.

girl-2131400_640

Besef dat je het zelf gedaan hebt en dat je zelf verantwoordelijk bent

Een ander kan jou wel iets laten zien, iets nalaten, iets doen of juist niet doen, maar je blijft zelf wel verantwoordelijk voor wat je er daarna mee doet en voor wat je voelt. Vaak is het een eenmalige gebeurtenis of een terugkerend (gedachten) patroon dat je in je gedachten blijft herhalen en herbeleven.  Je blijft er over nadenken, je vindt (het gedrag van) je partner maar wat vervelend en denkt misschien dat er geen verandering mogelijk is. Het geeft je zelf wellicht zelfs een ondertoon van onvrede en weerstand. Dat is niet zo fijn en draagt niet bij aan jouw welzijn, sterker nog, het zorgt er eerder voor dat je (weer) in een negatieve spiraal bent terechtgekomen.

Het wordt ook altijd gevoeld door de ander, of je jezelf nu verbaal uit of niet. Het is altijd voelbaar al wordt het niet altijd op een bewust niveau begrepen. En de ander reageert er ook altijd op, verbaal of non verbaal en dat gedrag raakt je dan precies op je zere plek waardoor je nog verder kunt afzakken. Je ziet het niet meer zitten.

Dan is het tijd om er eerst je bewustzijn op te zetten: dit heb ik allemaal zelf gedaan. Het maakt dat je in een soort van aanvaarding komt, zonder dat je overigens alles zou moeten goedkeuren want dat is niet wat ik zeg. Doen alsof je het niet denkt of niet voelt of afleiding zoeken helpt ook niet. Wees je in dat geval bewust van wat je aan het doen bent, wat je denkt en wat je voelt. Dat je terug bent gevallen en in je oude patroon bent aangeland. Besef wat de impact ervan is en stop er dan acuut mee. Dat kan dus als je er bewustzijn opzet. En zet het dan om.

Metta meditatie

Wat mij al vaak heeft geholpen in het verleden om uit zo’n negatieve stuw te komen, is het beoefenen Metta meditatie waarmee je zowel compassie voor jezelf als voor de ander ontwikkelt. Het is simpel: je stuurt liefdevolle groeten, geluk en liefde toe naar iemand van wie je houdt, naar iemand tegenover wie jij je neutraal voelt, naar jezelf en naar iemand die je vervelend vindt of waar je een conflict mee hebt.

‘Ik stuur nu een liefdevolle groet naar mijn partner / kind / vader / moeder en ik wens hem of haar heel veel geluk en liefde toe’

Dit doe je eerst dus voor een geliefde, daarna herhaal je het vervolgens op een neutraal iemand, op jezelf en op iemand die je vervelend bent. In dat laatste geval raad ik je aan om met lichte gevallen te beginnen, omdat dit wel wat emoties naar boven kan halen. Die willen graag aangekeken worden.

Het maakt dat je er liefde en licht door jezelf heen laat stromen en naar de ander toe stuurt, waardoor zowel je eigen frequentie als die van de ander omhoog gaat. grote kans dat het gedrag én de houding van de ander al gelijk weer anders wordt. Deze reageert immers op jouw uitstraling.

Je bent nu op de goede weg

Als je vrede hebt met jezelf, met de ander en met de situatie, dan ben je op de goede weg. Dan kan het best wel even lastig zijn en moeilijk, maar hoeft dat niet lang te duren. Een patroon stap je bewust niet meer in en als je dat wel hebt gedaan, dan is dat wat het is.

Aanvaard en bouw zo rustig verder aan je eigen welzijn en laat je weerstand los. Door te voelen, door je eigen behoeften te vervullen en goed voor jezelf te zorgen ben je op de goede weg. Je kunt dit verder doorontwikkelen door bewust met het verhogen van je trillingsfrequentie en heling bezig te houden omdat je ook dan van binnenuit nog veel meer verandert.

Uiteindelijk ontkom je er niet aan, zeker niet in deze tijd van enorme trillingsverhogingen zul je bewust en onbewust uitgedaagd worden in dit proces of je loopt gigantisch vast. Zeker als hoogsensitief persoon zul je niet anders kunnen dat het proces aan te gaan om met als doel om steeds meer in Eenheid en 5D  te vertoeven.

En weet dat als je er veel tijd aan je proces besteed, je grote stappen kunt zetten en als je er weinig tijd aan besteed, kun je kleine stappen zetten.

Aan je eigen trillingsniveau werken

In de eerste plaats doe je dat door je eigen proces aan te gaan, waarmee je steeds meer oude pijn omzet en als vanzelf al in een hogere trilling terechtkomt. Daar draagt het aanvaarden en loslaten van weerstand ook sterk aan bij, evenals dankbaarheid voelen en je richten op fijne, positieve gedachten, zowel over jezelf als de ander.

Je kunt daarnaast ook zelf met energie (gaan) werken om je trilling bewust verder op te hogen en om jezelf meer en meer  te verbinden met degene die je werkelijk bent en daarmee ook met je eigen mooie zielskwaliteiten. Je kunt jezelf bekwamen in energiewerk, waarbij elke inwijding zijn eigen werk doet en jou verder op weg helpt naar zelfrealisatie toe.

In de komende groepsheling gaan we ook loslaten, helen en onze trilling verhogen naar 5D en hoger om vervolgens oude patronen achter ons te laten en in de nieuwe Aarde van 5D te stappen. Daar ben je wie je werkelijk bent en dat neem je mee terug naar het nu.  

Tip: helen met OerMoederliefde

A mother’s love frequentie is een prachtige helende zacht en tegelijkertijd daardoor ook enorm krachtig systeem dat je ondersteunt in je transformatieproces, je koestert en liefheeft, helpt je bij het loslaten van pijn en patronen en zorgdraagt voor de activatie van je Ware Zelf en je Zielskwaliteiten.

Je leest er hier meer over.

Geef een antwoord

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.