Nefertum

"Zijn wie je werkelijk bent"

Waarom slapen soms zo moeilijk is (met 12 tips)

| Geen reacties

Je kent het vast wel, je bent hartstikke moe, je blijft nog wat hangen voor de tv, bijna te moe om naar bed te gaan en als je dan eindelijk toch opstaat en naar bed gaat, dan lig je daar. Dan kun je je draai niet vinden, of je gedachten blijven maar door je hoofd heen malen en als je zou moeten vertellen waar je dan aan denkt, dan weet je het eigenlijk niet. Of er zit je nog iets dwars, iets wat je anders had willen doen die dag of wat je juist niet hebt gedaan en wat je allemaal nog allemaal zou moeten doen, je baalt ergens van of je kijkt ergens tegenop of je bent juist ontzettend blij en enthousiast …. Er zijn vele redenen te bedenken waardoor je de slaap maar niet kunt vatten. En soms is er ook gewoon niets te bedenken waarom je niet in slaap kunt vallen.

rest-52495_1280

Er zijn verschillende oorzaken voor het niet in slaap kunnen vallen aan te dragen, maar één van de meest voorkomende oorzaken van het niet in slaap kunnen vallen is volgens mij te wijten aan het feit dat we alles wat er op een dag gebeurt, niet hebben kunnen verwerken, als een overdaad aan prikkels en onverwerkte emoties waar we gedurende de dag nog geen tijd voor hebben gehad die een plek te geven. En onze gedachten daarover.

Daarnaast nemen we hedendaags te weinig tijd voor werkelijke ontspanning en rust om deze overdaad aan prikkels en emoties te verwerken. Dat gebeurt normaliter in onze ruststand, maar als we alleen maar hardlopen, de hele dag door druk zijn, met werk, met kinderen, met een sociaal leven, een drukke agenda en vervolgens moe zijn en voor de tv gaan zitten om tot rust te komen ……dan houden we onszelf een beetje voor de gek, want het lijkt alleen maar dat we voor de tv tot rust komen, maar niets is minder waar. In werkelijkheid komen er dan nog veel meer prikkels binnen, zij het dan op onbewust niveau, wat vervolgens ook weer verwerkt moet worden… En vervolgens vinden we het gek dat onze kinderen zo druk zijn en willen we dat zij op tijd rust nemen.

Tel daar nog eens spanning en stress thuis of op het werk bij op en dan vind ik het niet meer zo gek dat het niet eenvoudig is om in bed tot rust te komen en eenvoudig lekker in slaap te vallen. Of je valt wel in slaap, maar als we ’s ochtends worden voelen we ons niet uitgeslapen. We weten bijna niet meer wat ontspanning is, soms in die mate dat we ons letterlijk niet meer kunnen ontspannen. Dan is het tijd voor een andere aanpak.

Ik begrijp dat we ons leven niet zo maar anders kunnen (= willen) aanpakken, maar er zijn wel wat foefjes te bedenken waardoor het wat makkelijker voor je kan worden. Dat hoeft je niet eens zoveel tijd te kosten. Doe je voordeel ermee!

Lekker slapen – tips

  1. Haal gedurende de dag tussen alle transacties door steeds even een paar keer bewust adem. Neem bijvoorbeeld tussen twee taken door eens 2 of 3 keer bewust adem en ga dan weer verder. Je zult merken dat je aan het eind van de dag meer energie overhoudt, want vaak stoppen we gewoon met ademhalen als we het druk hebben. Door je ervan bewust te worden zul je ongemerkt beter en ook weer vollediger gaan ademhalen.
  2. Let ook eens goed op je lichaam zelf wanneer je bijvoorbeeld in contact bent met anderen, ben je gespannen of stopt je ademhaling? Als je hier op gaat letten, zul je merken dat je vaak zonder dat je er bewust van was en ook zonder dat er sprake is van een nare situatie gewoon vaak niet of niet goed ademhaalt. Kijk er maar eens naar wat jij doet.
  3. Zorg voor een goede aarding. Dat betekent letterlijk dat je geen of niet voldoende contact hebt met de aarde met als gevolg dat je in je hoofd zit. Dan lukt het je ook niet om die gedachten stop te zetten. Ga op onderzoek uit wat je nodig hebt om je wel te aarden.
  4. Zorg voor voldoende ontspanning en rust en doe dingen die jij fijn vindt om te doen. Het zal je energie geven. Kijk er naar uit en kijk er blij op terug.
  5. Neem een bad (als je die hebt) met oerzeezout, olie en een paar druppeltjes etherische olie die jij lekker vindt. Het oerzeezout helpt je met aarden en de geur helpt je ontspannen. De olie zorgt ervoor dat jouw lichaam de etherische olie kan opnemen, waardoor de bijbehorende kenmerkende eigenschappen van de olie zijn werk kunnen doen. En als je geen bad hebt, neem dan een douche en gebruik een natuurlijk middel met jouw favoriete geur en stel je voor dat alle spanning en stress met het water door het afvoerkanaal afgevoerd wordt. Dit is ook een aanrader om de dag mee te beginnen! Zet dan eerst je voeten goed bewust neer, richt even je aandacht op je voeten, totdat je voelt dat je ontspant en laat je dan door een waterval overspoelen. Zet daarna een zonnetje alleen voor jou boven je hoofd en laat je vullen met het krachtige zonnelicht. Een heerlijk begin van de dag!
  6. Zet een aromalampje op je slaapkamer met een paar druppels etherische lavendelolie er in en doe deze een half uurtje voordat je gaat slapen vast aan. Dit werkt trouwens vaak ook goed in op slaapproblemen bij kinderen.
  7. Als je moeite hebt om je te ontspannen, zal het ook moeilijk zijn om in slaap te vallen. Als je lichaam in rust is, zal je geest makkelijker tot rust komen en is je geest tot rust gekomen, dan kan ook je lichaam wat makkelijker in rust komen. Dus, ontspan. Door je bijvoorbeeld eerst al je spieren helemaal aan te spannen en dan los te laten of door met aandacht door je hele lichaam te gaan, te beginnen bij je voeten, je enkels, je kuiten, enzovoorts. Het enige wat je hoeft te doen, is je aandacht bij dat deel van je lichaam te houden en als je afgeleid bent, er steeds weer naar terug te keren. Als je uiteindelijk bij je hoofd aankomt, zul je merken dat je lekker ontspannen bent. En het zal ook steeds makkelijker worden.
  8. Observeer je ademhaling. Je ontspant je lichaam en volg je ademhaling die via je neus naar binnen gaat en je lichaam vult en volg je ademhaling die via je neus weer naar buiten gaat. Je kunt dit aanvullen door te zeggen: ‘Ik ben’ als je inademt en zeg ‘ontspannen’ als je uitademt. En kijk dan eens wat er gebeurt.
  9. Zorg voor een goede ontlading!
  • Zet eerst je voeten bewust op de grond (elke ochtend);
  • Ga dan zitten en druk je hielen aan, hiermee zet je de energiebanen van je nek tot aan je voeten open, om alle vastzittende spanning, emoties en gedachten te kunnen ontladen;
  • schenk een paar minuten lang je aandacht aan je fysieke lichaam: waar voel je spanning, pijn of andere sensaties, je hoeft er alleen maar met je aandacht bij te blijven en steeds weer naar terug te keren;
  • schenk dan een paar minuten lang je aandacht aan je emoties: wat voel je op dit moment;
  • en tot slot schenk je aandacht voor een paar minuten aan je gedachten;
  • door alles er te laten zijn, kun je ontladen;
  • neem je eigen verantwoording in hoe jij reageert op andere mensen / situaties en besef dat je in elke situatie een keuze hebt, dat maakt je onafhankelijk en mag er nog meer ontladen worden.

10. Kijk geen tv meer ’s avonds

11. Zorg ervoor dat je kamer vrij is van elektronische straling, dus tv op standby, een gewone wekker, geen vel licht meer.

12. Als dat allemaal niet werkt, accepteer dan dat je niet in slaap kunt vallen en denk maar: ‘Het is wat het is.’ En denk dan: ‘Ook al slaap ik niet, ik rust toch wel uit en ik kan dat morgen prima aan.’ Mocht dat uiteindelijk ook niet helpen, overweeg dan eens een heerlijke ontladende behandeling om dat uit je onbewuste naar boven te halen of om los te laten.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.