Nefertum

"Zijn wie je werkelijk bent"

Anders omgaan met strijd tussen broertjes en zusjes

| Geen reacties

Als ouder heb je een grote invloed op het welzijn van jouw kinderen. Al is deze invloed wellicht compleet anders dan je nu zou denken. Daarover gaat het vandaag. In het vorige deel over de strijd tussen broertjes en zusjes heb je kunnen lezen over mogelijke oorzaken. Je hebt ook kunnen lezen dat het belangrijk is dat je kind zijn emoties mag hebben en uiten. Dat jij hierbij als het ware de coach bent van jouw kind bij het hebben en uiten van deze emoties om daarna samen tot een oplossing te komen. Op deze wijze leren kinderen tegelijkertijd ook om zelf oplossingsgericht te zijn.

Maar hoe zit het met jezelf? In hoeverre ben jij zelf in balans? En zit jij vast? En waar leg jij de nadruk op zodat je kinderen er ook niet meer uit kunnen komen?

Het begint altijd bij je eigen balans

Balans bij je kinderen begint altijd bij je eigen balans, juist als er veel strijd is. Als je hebt gekeken naar eventuele onverwerkte ervaringen van je kind(eren) evenals frustraties in onder andere je relatie(s) en op elk ander gebied, je eigen verleden, andere onverwerkte ervaringen en het familiesysteem onder de loep hebt genomen, dan ben je al een heel eind op de goede weg. Je kunt er uitgebreid over lezen in een eerder verschenen serie van artikelen ‘Als het niet goed gaat met je kind – mogelijke oorzaken op een rijtje’.

Alert blijven

Toch is het dan nog steeds zaak om alert te blijven en niet terug te zakken in oud gedrag waar je systeem nog aan gewend is. Wees er ook van bewust dat er mogelijk weer nieuwe thema’s of juist gelijksoortige thema’s van jou op een dieper niveau alsnog aan de oppervlakte kunnen komen. Als jij in balans bent, kun je rustig reageren op gedrag van je kind. Of je keert er razendsnel weer naar terug. Tenzij er bij jou nog een overwerkte ervaring onder zit.

Oplopende spanning

Als er bij mij nog eens een periode van strijd tussen mijn kinderen aanbreekt, merk ik dat ik er ergens nog steeds allergisch voor ben. Ik vind strijd naar en ik schiet er zelf dan ook nog steeds wel eens uit. Zeker als het gedurende een aantal dagen aanhoudt.

Aan de ene kant heeft dat met mijn verleden te maken en aan de andere kant ook met mijn eigen gevoeligheid. Dat hoeft in het NU echter niet mee zoveel invloed te hebben als we er anders mee leren omgaan.

Meestal begint de strijd tussen mijn kinderen bij mij met wat irritatie en een gedachte als: ‘Daar gaan we weer ….’. De een treedt naar buiten, daagt uit en gaat treiteren. Typisch gedrag van overprikkeling bij het naar buiten tredende kind. En het andere kind wordt boos, bevriest of gaat schreeuwen. Vertoont divagedrag wat niet te doorbreken lijkt. En dat hoort weer bij het (over)gevoelige meisje.

Dan merk ik dat ik me steeds meer ga irriteren en steeds bozer ga worden. Dan heb ik de neiging om dergelijk gedrag consequenties te gaan geven, terwijl ik dat helemaal niet wil. ik merk dan ook dat ik er steeds meer op gefocust raak dat het mis kan gaan. Dat ik daar de klok op gelijk kan zetten zeg maar. En uiteindelijk barst de bom en heb ik zelfs helemaal geen zin meer in het ouderschap.

Letterlijk zie ik tegelijk met mijn oplopende spanning ook de dagelijkse strijd oplopen. En ik merk dat ik hiermee in feite de strijd zelf in stand heb gehouden.

Uiteindelijk houden we het gedrag van onze kinderen zelf in stand

Een periode van strijd kan echter zo lang duren als je zelf wil. Je kunt op elk moment beslissen om het anders te gaan doen. Om het tij te keren en er anders mee om te gaan. Dat begint bij de bewustwording van je eigen aandeel in dit hele proces. Of dit nu een week, een jaar of zelfs al jarenlang aan de gang is, maakt niet uit. Dan zie je opeens in in wat voor strijd je ZELF hebt gezeten. Soms is dat al voldoende om de rust direct weer terug te laten keren.

Als dat niet voldoende is, mag je bewust worden van je gedachten. Elke verandering begint altijd op de plek waar je nu staat. Dan denk je misschien: mijn kinderen maken me helemaal gek (negatieve spiraal). Ze vechten constant (negatieve spiraal). Ik kan maar geen manier vinden om dit gedrag te stoppen (negatieve spiraal). Ze luisteren totaal niet naar mij (negatieve spiraal). Op een dag zullen ze er spijt van hebben (negatieve spiraal). En ik weet echt niet meer wat te doen (negatieve spiraal). Ik heb alles al geprobeerd (negatieve spiraal).

Het gaat er nu niet meer om dat je gaat uitzoeken of uitproberen wat er nodig is om iets te veranderen in het gedrag van je kinderen. Het gaat er om dat je ontspanning zoekt in je eigen gedachten. En daarbij is zelfs de kleinste gedachte die je een beeeeetje opluchting brengt, een teken dat je wat weerstand hebt losgelaten.

Het vinden van een gedachte die ontspant en opluchting teweeg brengt – hoe klein dus ook – zal je heel wat minder moeite kosten dan het gedrag van je kinderen te willen veranderen. Die eerste kleine gedachte zal voor meer gedachten zorgen die jou wat lucht en opluchting zullen opleveren. En binnen korte tijd zul je een verandering in het gedrag van je kinderen waar kunnen nemen.

Het zal er voor zorgen dat jij weer in verbinding komt met jezelf, met wie je werkelijk bent. En het zal er ook voor zorgen dat je weer meer in verbinding komt met je eigen verlangen. Dat kun je doen door er voor te zorgen dat jij je in eerste instantie zelf weer beter voelt om positieve veranderingen aan te trekken.

Als je dat een dag volhoudt, dat je in verbinding blijft met jezelf tijdens de strijd, dan is dat al genoeg voor een shift in je eigen energie om ook een verandering in het gedrag van je kinderen te bewerkstellingen. Bovendien zul je als je praat, ook echt gehoord worden.

En als je jezelf dan graag hoog wil houden in deze vibratie, dan zal het je helpen om meer gedachten te zoeken die ontspanning en opluchting brengen. Hoe langer je in dat goede gevoel blijft hangen, hoe meer fijne gedachten je zult aantrekken. Dat gaat net zo lang door totdat je volledig in alignement bent met je eigen wensen.

Dat zou maar zo als volgt kunnen gaan:

Ze waren zo lief toen ze zo klein waren (positieve spiraal). Ze speelden een heel tijd best leuk met elkaar (positieve spiraal). Wat heb ik toch een leuke kinderen (nog meer positiviteit). Ik houd zoveel van ze …. En zo kun je er zelf vast nog wel veel meer mooie dingen over je kinderen vertellen!

Jij kunt er ook voor kiezen

Vaak denken we dat we ons beter gaan voelen als we het gedrag van een ander veranderen. Niets is minder waar. Uiteindelijk zul je je er alleen maar slechter door van gaan voelen. Je kunt ten alle tijden er voor kiezen om het tij te keren in de richting die jij kiest. Als jij je ontspant, dan kunnen je kinderen jou weer volgen.

Kinderen maken nu eenmaal ruzie. Zij hebben het recht om eerlijk op hun omgeving te reageren. Zij willen zich echt niet slecht voelen. Als zij zich niet meer slecht willen voelen, zullen ze er zelf wat aan gaan doen.

Ik heb er voor gekozen om er geen negatieve emoties meer in te stoppen. Ik laat het ze zelf uitzoeken. Ik heb er echt meer van gemaakt dan het is. Best grappig eigenlijk hoe groot ik het heb gemaakt …. Maar het voelt echt goed om mijn eigen perspectief weer terug te krijgen. Het zijn te gekke kinderen, die kinderen van mij. We zitten er allemaal samen in. Ik ben blij dat ik de controle weer terug heb over mijn eigen gevoelens!

Ik hoef mijn kinderen niet meer te beïnvloeden, zodat ik me weer beter voel. En ik hou er ook van dat mijn kinderen mogen kiezen hoe zij zich voelen. En ik hou ervan dat ik zelf kan kiezen hoe ik mij voel. Ook over hoe ik me voel over wat zij voelen.

Jouw bewust zijn over ruziemakende kinderen heeft het een en ander in jouw vibratie neergezet. Je hebt het als het ware zelf veroorzaakt. Als jij bereid bent om weer naar boven te klimmen, dan keer je weer terug naar jezelf. Binnen 1 dag heb ik het hier thuis dan weer volledig op de rit. Waar kies jij voor?

Opvoeden in Moeiteloosheid

Opvoeding in moeiteloosheid en vanuit ontspanning is soms best een hele uitdaging. En ook wel eens lastig om er zelf uit te komen. Daarom heb ik een doeltreffende meditatie ingesproken om jou te helpen weer tot ontspanning te komen mocht je daar wat hulp bij kunnen gebruiken. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief kun je (onder andere) deze meditatie ook eens uitproberen!

Nb: in het tweede deel van dit artikel heb ik mij laten inspireren door deze prachtige video van Abraham Hicks: https://www.youtube.com/watch?v=hNuOmcZ32N8 . Laat jij je er ook door inspireren?

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.