Nefertum

"Zijn wie je werkelijk bent"

Tips voor meer mindfulness gedurende de dag

| Geen reacties

Hoe sta jij s ‘ochtends op? Is dat met een gevoel van ‘Oh nee, daar gaan we weer , wat is het nog vroeg’ of denk je misschien ‘Hoe kom ik deze dag door ….’ en sleep je jezelf uit bed of open jij je ogen en voel je je sprankelend en begin je met een fijn gevoel aan een nieuwe dag?

Kijk eens wat jij voelt en denkt bij een nieuwe dag en besef dat je hiermee de toon van jouw dag neerzet. Het kan ook anders.

Automatische piloot

Met de toon die je in de ochtend zelf neerzet, bepaal je het verloop van je dag. Is dat met een negatief gevoel en met tegenzin, dan is de kans groot dat je in de ochtend al tegen allerlei ergernissen aanloopt. Dan lijkt alles tegen te zitten, thuis met de kinderen of partner, in het verkeer, op je werk of wat het dan ook maar is wat je doet op een dag.

Veel mensen leven hun leven op de automatische piloot en dat begint al bij het ontwaken, we zijn er helemaal niet bij met onze aandacht, we zijn veel te druk met anderen dingen en verliezen ons vaak in moeilijke momenten. En om dat aan te kunnen, drijven we onze snelheid wat op. we pompen adrenaline in ons systeem. En dat gaat best een tijdje, maar op een gegeven moment raken de reserves uitgeput. Uiteindelijk verliezen we de balans in ons leven, vooral omdat we in een voortdurende strijd tegen alles wat is lijken te zijn.

Waar sta jij?

Bekijk eens waar jij staat op dit moment. Ben jij in staat de rust en ontspanning van je vakantie vast te houden als het dagelijks leven weer begint? Of ga je direct (weer) in de stress modus? Waar je ook staat op dit moment, het maakt niet uit. Kijk er eens naar, zonder dat je oordeelt en besef dan dat wat er ook gebeurt, dat je zelf kunt kiezen hoe jij er mee omgaat.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het niet zozeer de omstandigheden, maar wel je houding, de kwaliteit van je aandacht en intenties voor wat er op je pad komt, bepalend zijn voor de kwaliteit van je leven.

Belangrijke stappen op een rijtje

  1. We leven bijna allemaal op de automatische piloot
  2. Waar sta jij? Hoe gestrest ben jij? Durf jij eerlijk naar jezelf te kijken?
  3. Besef dat je kunt kiezen
  4. Begin ook met aandacht geven (= mindfulness)

Mindfulness

= bewust aandacht geven aan dit moment, zonder oordeel

= bewust aandacht geven aan wat er gebeurt in jezelf en inde situatie.

Mindfulness wordt ook wel aandachtstraining genoemd, je verhoogt je betrokkenheid bij het huidige moment. Waarom zou je steeds maar haasten met de blijk op straks gericht. Het leven is immers wat er nu gebeurt, wat je nu ervaart. Niemand is ooit morgen gelukkig geweest. En toch geloven we er in en lopen we harder en harder om straks of elders gelukkig te kunnen zijn …

Met mindfulness wacht je niet langer op de toekomst, maar op wat er nu gebeurt. Hier kun je gelukkig zijn, ook al heb je niet alles wat je wil en verloopt je leven niet zoals je wenst.

Wat kun je doen?

Wat kun je doen om niet met een stressniveau van 100 in je auto te stappen? Even tijd nemen voor jezelf ’s ochtends om te kijken wat er allemaal gebeurt in je innerlijke wereld. Je to do lijstjes, de drukte die je jezelf geeft, de vaak negatieve inkleuringen …

Je neemt de tijd om daar met aandacht naar te kijken, zonder dat je er in mee gaat, en je maakt ruimte om weloverwogen te kunnen beslissen welke gedachte of drukte je nu wenst te volgen. Dan kijk je naar wat er is en hoef je je niet meer met je gedachten te identificeren. Dan bereid je je voor op je dag.

Ochtendritueel

Als ik wakker wordt en ik voel me nog wat moe, dan zeg ik altijd tegen mezelf dat ik me zo meteen weer goed voel. Daarmee zet ik een intentie neer, maar voel ik wel wat ik voel. Ik verzand er echter niet in: het is wat het is. Ik haal een paar keer bewust adem en volg deze, ga naar beneden en drink een kopje koffie en zorg voor mijn kinderen. Dan ga ik douchen, spoel de nacht van me af, en ik visualiseer dat het water me schoon spoelt, zowel mijn lichaam als mijn aura en zet een zonnetje boven mijn hoofd om me te vullen met licht.

Dan sta ik wat later aangekleed voor de spiegel en ik kijk mezelf aan. ‘Je bent ok’, zeg ik dan tegen mezelf. Ik zet mijn voeten met mijn bewuste aandacht op de grond om mezelf goed te aarden. Dan leg ik heel rustig mijn linkerhand op mijn hart en mijn rechterhand op mijn buik en dan voel ik mijn lichaam. Ik verbind mij met mezelf. Door het aarden en het verbinden voel ik mijn hart en ik benoem 3 positieve dingen over mezelf en laat dat via mijn hart over mijn lichaam en aura heen waaieren. Daarna plaats ik nog meer licht en liefde om mij heen in mijn energieveld. Mijn dag kan beginnen.

En wat er dan ook gebeurt, als ik er gewoon naar blijf kijken met mijn aandacht, dan lost het zo op. dan is het wat het is, ook al vind ik het niet altijd prettig. Dan identificeer ik me er niet mee en kan ik mezelf desnoods nog afvragen: ‘Wil ik mezelf hier afhankelijk van maken?’. En dat wil ik niet en dan kies ik voor onafhankelijkheid. En als het dan toch eens mis gaat, dan kan ik er voor kiezen om weer opnieuw te beginnen en dat start met ontspanning en aandacht aan dat wat er nu is en wat ik voel. Dan kan ik nu voor andere gedachten kiezen. Dan ben ik weer terug in het moment en plaats ik weer licht en liefde om me heen.

Training

Door te oefenen train je je er in het verschil te ontdekken tussen meegaan in je gedachten en je gedachten oberveren. Weet dat het zeker niet de bedoeling is om zonder gedachten of oordelen te zijn, dat is niet realistisch. Het is de bedoeling om je gedachten op te merken en vriendelijk te zijn. immers, als je ze beoordeelt, komen er alleen maar meer gedachten.

Wat dan helpt, is een innerlijke glimlach:

Sluit je ogen maar eens en breng gewoon je mondhoeken een millimeter naar boven. Merk dan de verzachting in je gelaat. Als je gedachten opmerkt, schenk de glimlach dan aan die gedachten.

Wat kom je tegen

Tijdens de meditatie (of aandachtstraining) kom je ook van alles tegen, maar laat je niet verleiden door onrust en ongeduld. Het denken en doen wil het voor het zeggen hebben, waardoor we niet meer in staat zijn eenvoudigweg te zijn met wat er is. Dan kunnen we geen vrede vinden met het leven zoals het is.

Dus glimlach als er ongeduld, onrust of andere emoties naar boven komen. Ga er niet mee in strijd, leid je niet af. Met mindfulness meditatie oefen je er in om ruimte te maken voor wat is, zoals het is. het is er nu toch. En je geeft jezelf de kans om te voelen dat je ademt en leeft.

Tips

  1. Neem dagelijks de tijd voor adem, al is het maar 5 tot 10 minuten per dag.

Haal ook met enige regelmaat een paar keer bewust adem in en uit, vooral tussen taken door of als je merkt dat je je concentratie verliest. Door dagelijks een paar minuten bewust adem te halen zul je merken dat je ook gedurende de dag veel vaker bewust gaat ademhalen. Het zorgt er ook voor dat je contact houdt met jezelf en in moeilijke situaties niet zo snel zult uitvluchten, maar bij jezelf kunt blijven.

  1. Geef je volle aandacht aan het moment

Dat kun je doen, door tegen jezelf te zeggen wat je doet en voelt. Zo kun je je voeten volgen bij het lopen en kun je aandacht schenken aan het kopje koffie wat je zet, dat je er suiker en melk bij doet, dat je bewust even ontspannen gaat zitten en geniet van dat kopje koffie.

  1. Wees dankbaar

Dankbaarheid doet groeien van dat wat is. Het is een heerlijke positieve trilling. Ik ben elke dag dankbaar voor het feit dat mijn partner en kinderen bij mij zijn, dan voel ik geluk. Dat kunnen ook momenten zijn die op die dag heel erg fijn waren, een taak die goed is afgerond, een vriendelijk gebaar van jezelf of de ander of je kunt je dankbaar voelen voor de rust die je hebt mogen ervaren en dat je een dak boven je hoofd hebt. Het maakt niet uit wat het is, als je je er maar dankbaar over kunt voelen.

  1. Geef je volle aandacht aan je taken

Als ik aan een artikel werk, laat ik mijn telefoon met rust en schakel ik mijn mail even uit. Zo kan ik mij volledig richten op dat wat ik aan het doen ben. En als ik mijn concentratie even kwijt ben, ga ik even iets anders doen, waar ik mijn bewuste aandacht aan schenk. Vaak helpt het al om even een paar keer bewust adem te halen.

  1. Glimlach

Je innerlijke glimlach maakt dat je je prettiger voelt bij wat je doet. Kijk vooral eens naar dat wat je wel hebt gedaan, in plaats van niet. En als er iets naars gebeurt, ontspan dan eens, glimlach en kijk dan eens opnieuw naar die situatie. Misschien is het wel helemaal niet zo erg als je in eerste instantie had gedacht.

  1. Minimaliseer je afleidingen (en richt je vooral op je eigen werk en creativiteit).

Richt je vooral op 1 taak en laat je niet verleiden door veel andere dingen tussen door te willen doen. Het zorgt er vaak voor dat je niets volledig af kunt ronden, waardoor je er geen fijn gevoel aan over houdt. Uiteindelijk zorgt de aandacht voor 1 taak er vooral voor dat je er uiteindelijk veel sneller mee klaar bent.

Dit wil overigens helemaal niet zeggen dat je de was niet mag opvouwen en je keuken niet mag schoonmaken terwijl je aan het koken bent. Maar doe dat dan wel met aandacht. Roer door je pannetjes heen met aandacht, laat het even met rust en loop bewust naar de was toe, een geef je aandacht aan het vouwen. Dan loop je weer terug, dan kijk je even in de pan, dan kun je je weer richten op een volgende activiteit …. Enz.

 

In het begin zal het misschien best lastig zijn. Maar hé, uiteindelijk is het makkelijker dan je denkt. Je hoeft immers elke keer dat je afdwaalt, er alleen maar naar te kijken en opnieuw te beginnen met het richten van je aandacht. Je zult al snel resultaat boeken.

Ik hoop dat je door dit artikel in ieder geval even van bewust kunt zijn dat ook jij zelf het hef in handen kunt nemen en de regie over jouw leven zo zelf weer kunt  terugnemen mocht je deze kwijt zijn geraakt. Mocht je er hulp bij wensen, dan kun je via info@nefertum.nl een korte ingesproken aandachtsoefening opvragen die je helpen te leren je aandacht te focussen. Ik wens jou veel succes!

Tot slot een paar boekentips:

– ‘Heartful leven, Mindful werken’ van David Dewulf

– ‘De kracht van het Nu’ van Eckeart Tolle

– ‘Onvoorwaardelijke Acceptatie’ van Jeff Foster

 

Bron van dit artikel: ‘Heartful leven, Mindful werken’ van David Dewulf.

 

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.