Nefertum

"Zijn wie je werkelijk bent"

Lekker slapen

| Geen reacties

Moeilijk in slaap vallen en onrustig slapen is onlosmakelijk verbonden met hoogsensitiviteit.  Ik hoor het zo vaak en heb het zelf en met mijn eigen kinderen ook zo vaak meegemaakt. Met een hoofd  gevuld met de vele prikkels van de dag lijkt ons systeem niet eenvoudig tot rust te komen. Gedachten die hoogtij vieren, herbelevingen van de dag en dingen die nog staan te gebeuren staan het slapen vaak in de weg. Er is zoveel wat zich in het hoofd kan afspelen, bewust en onbewust. En vaak wordt over alles ook nog eens diep nagedacht, alsof we het nog eens meemaken. Er is nog meer … 

sleeping-g04934a904_640

Angst en weerstand

Bij kinderen spelen vaak ook nog angsten en het niet alleen kunnen zijn in het donker of schemer, waar soms meer te zien en te voelen is dan met het blote oog wordt waargenomen. Twijfels, faalangsten en diep reflecteren over wat ze zelf doen of hebben gedaan of wat anderen doen of hebben gedaan. Monsters, dieven, vaak ook niet eens wetende wat ze zo bang maakt en waarom dan. En ook bij volwassenen zijn angstthema’s vaak nog actief, al lijkt het alsof zij er wel mee gedeald hebben en er een weg in hebben gevonden.

Boven dit alles komt ook nog eens het coronatijdperk, met haar collectieve angsten, spanning, strijd en weerstand die hoogtij viert in deze dagen. Dit nog los van alles wat  feilloos opgepikt wordt van anderen, wat voelt alsof het van onszelf is en waar we onszelf mee vereenzelvigen. En los van alle lasten die we mee (willen) dragen van anderen, voelende dat de ander het niet kan dragen of het zwaar heeft en gevuld met empathische genen.  

Kinderen hebben ouders nodig die in balans zijn om te ontladen

Om zich veilig te voelen en weer terug te keren naar hun basis hebben kinderen ouders nodig die in balans zijn. Die oprecht aanwezig zijn in het Nu, waardoor er automatisch een ontlading kan plaatsvinden. Of er nu wat speelt of dat er sprake is van een ‘gewoon’ gevalletje van overprikkeling.

Ik kan me nog goed herinneren dat als ik eerder mijn dochter van een speelafspraakje ophaalde , ik mezelf opeens heel slecht kon voelen, dat ik overmand werd als het ware door een onverklaarbare moeheid, soms in combinatie met misselijkheid, als zij daarna bij mij in de auto stapte. Vaak speelde er dan wat in het gezin waar zij vertoefde en als ik me daar bewust van werd dat ik dat op mijn beurt van haar overnam, kon het mijn lichaam ook direct weer verlaten.

En als er even een kind tegen mij aan komt zitten thuis op de bank of spontaan een knuffel wil, kan ik hetzelfde voelen en laat ik dat heel makkelijk met mijn bewustzijn, aanvaarding en aanwezigheid in het nu en in mijn lijf ook zo weer loslaten.

Als die veiligheid er niet is, wordt het nog een stuk lastiger. Maar ook als die veiligheid er wel is, kan er nog steeds sprake zijn van slaapproblemen zoals moeilijk in slaap vallen en onrustig slapen. Het hoofd zit nog te vol en tijdens de nacht moet alles nog verwerkt worden wat de onrust tijdens de nacht kan verklaren. Sommigen zeggen dat hooggevoelige kinderen en volwassenen ook nog eens  s’ nachts bepaalde uitstapjes maken naar andere dimensies.

Ook volwassenen hebben rustmomenten nodig

Werk, kinderen, huishouden, sociale contacten, uitjes, sport. Soms dendert het leven maar voort en beleven we de week als in een sneltreinvaart. ’s Avonds plof je dan uitgeput op de bank neer of besef je je dat je de laatste tijd wel veel hebt gedaan. Soms is het ‘alleen’ werk of werk en kinderen, waardoor je de hele dag doorgaat en tussendoor doe je ook nog even het huishouden.

Als je niet oppast – en dan lijkt het misschien echt niet zo heel veel wat je doet omdat je het van nature ook al graag wil doceren en ook voelt dat dat nodig is  – neem je op een dag vaak geen bewuste momentjes voor jezelf. Om even niets te doen, om even niet na te denken over wat er nog moet gebeuren, om even bewust te zijn van je lijf en ademhaling, om je bewust even te ontspannen. Het zorgt ervoor dat je weer oplaadt en dat je in contact blijft met jezelf. Doe je dat niet, dan kom je uiteindelijk ook in bed te liggen met een vol hoofd, zonder dat je per se hoeft te piekeren of ergens mee zit, en kun je niet makkelijk in slaap vallen.

Daarboven op zijn er ook nog diverse energieshifts en volle manen waar we verward door kunnen raken. Wat het ook is, één ding is duidelijk: je hoofd moet tot rust komen en je lichaam tot ontspanning, dan heb je in ieder geval een goede uitgangspositie om alles uit de nacht te halen. Dat wil zeggen: om makkelijk in slaap te komen en te blijven, om goed uit te rusten in een diepe slaap om ook weer uitgerust wakker te worden in plaats van dat we aan de oppervlakte blijven.

Het is mij in ieder geval weer gelukt en ik laat je graag zien wat je kunt doen, door te beginnen met het kalmeren van je hoofd met behulp van de Oeroude Levenswetenschap om universele levensenergie door te geven via je handen. Ook wel Reiki genoemd.

Hoe doe je dat dan?

Als je je kind wil helpen kalmeren, is het belangrijk dat je zelf kalm en geaard bent. Dat kun je bereiken door even te mediteren of kort bewust adem te halen en een focus op je lichaam. Daarna activeer je je eigen handen door deze even flink tegen elkaar aan te wrijven. Iedereen kan dat, iedereen kan helen met zijn of haar handen en iedereen kan Universele Levensenergie doorgeven.

Je bent nu in rust en je handen zijn warm. Dan ga je met je aandacht naar je hart, stuurt liefde naar de Aarde en naar het Universum en voelt dat je dat daarna ook terug ontvangt in je hart. Er is een stroom van energie op gang gebracht. Dan kun je beginnen met een aantal handposities op het hoofd. Het is fijn om in het begin bij elke handpositie je voor te stellen dat je energie ontvangt vanuit de kosmos, dat deze in je hart stroomt, om vervolgens door je armen en via je handen naar de ander toe stroomt. Hetzelfde geldt uiteraard ook als je dit op jezelf wilt gaan toepassen.

De Handposities

1.  Handen op de Ogen

 Als eerste breng je je handen op de ogen, je maakt een soort bol kommetje en zorgt ervoor dat dat kommetje precies boven de ogen wordt geplaatst. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk spanning hebt in je handen en vingers. Ontspan ook je armen en schouders en houd je ellebogen zo laag mogelijk. Deze positie houdt je een paar minuten aan.

Deze positie is een basispositie voor alle chronische aandoeningen en werkt balancerend op de pijnappelklier en hypofyse (hormoonwerking) en werkt in op diverse klachten.  Het is een begin van een ontspanningsproces door het gehele lichaam. Het sluit externe prikkels uit en verlicht angst, vermindert stress en bevordert ontspanning. Het zorgt ervoor dat verwarringen worden opgelost en helpt bij concentratieproblemen. Geeft helderheid aan gedachten. Ook kun je inzichten opdoen.

2. Handen op de slapen

Daarna plaats je je handen op de slapen, aan de zijkant van het hoofd. Deze handpositie balanceert de linker- en rechter hersenhelft en is ook goed tegen stress. Helpt o.a. bij leer- en concentratieproblemen. Kalmeert emoties en is ontspannend in stresssituaties. Helpt ook bij depressies en angsten,  geeft helderheid aan gedachten en verbetert het geheugen.

3. Beide handen op het achterhoofd

Bij de derde positie leg je je beide handen op het achterhoofd. Laat hierbij je hoofd op je handen rusten en ontspan je nek. Deze handpositie heeft een balancerend effect: het zorgt o.a. voor balans en coördinatie, helpt bij opstaan en naar bed gaan, gewichtsproblemen, spijsverteringsproblemen hoofdpijn en ontspanning. Helpt ook bij problemen aan de luchtwegen, verminderd angst, zorgen, irritatie en stress. Verlicht depressie en brengt helderheid van gedachten.

4. Handen bij je keel

Bij deze positie plaats je je beide handen zacht om de  zijkanten van de hals. De vingertoppen kunnen elkaar raken in de nek. De pinken rusten tegen de onderkant van de oren. Probeer de schouders los te laten en ontspannen te ademen. Lichte aanraking! Deze positie brengt zuurstof naar je hersenen en is goed voor lymfedrainage. Heeft een positieve invloed op gewichtsverlies, nervositeit, boosheid, frustratie en angsten. Helpt ook bij chronische spanningen in benen, bekken en schouderspieren, gedragsstoornissen, communicatiestoornissen, keelpijn en onzekerheid. Brengt innerlijke kalmte, welzijn en zelfvertrouwen. Werkt ook als verbinding tussen hoofd en hart.

5. Handen op je hartchakra

Je plaatst beide handen aan weerszijden van het borstbeen, vingertoppen naar elkaar toe. Deze positie is o.a. goed voor je lever, maag, milt, hart, dikke darm, longen, lymfen en stofwisselingsproblemen. Balanceert, ontgift, helpt verdriet en boosheid loslaten. Vermindert stress en obsessief gedrag, brengt ontspanning en vergroot het vermogen om lief te hebben. Verlicht frustratie en angst, helpt bij het maken van keuzes, harmonie en stabiliteit.

Iedereen kan dit doen!

Dit zijn de belangrijkste basisposities om jezelf of je kind (en een ander) in rust te brengen en in slaap te vallen. Elke positie brengt nog veel meer, ik heb je hier een summiere opsomming gegeven van de mogelijkheden.

Je kunt hierna verder naar de zonnevlechtchakra, het heiligbeenchakra en de stuitchakra door je handen respectievelijk op je zonnevlecht – en heiligbenechakra neer te leggen en voor je stuit op je liezen. Deze laatste positie zorgt voor heerlijke doorstroom van energie naar je benen toe en zorgt voor een ontlading.

Dit zijn de eerste basisposities van Reiki, ook zonder ingewijd te zijn kun je de energie oproepen en via je handen aan jezelf of een ander doorgeven. Wel is het zo dat een inwijding ervoor zorgt dat je kanalen geopend worden, dat je gevoeliger wordt voor de energiestromen en daardoor vaak met een sterkere kracht kunnen worden doorgegeven.

Ook met andere energiesystemen kun je deze handposities toepassen en de energie laten stromen.

Blokkades

Is dit niet direct voldoende, weet dat er dan eerst wat tijd nodig is om de blokkades die er zitten, te doorbreken.

Vind je dit te veel gedoe, dan kun je ook met je intentie de energie ‘gewoon’ laten stromen en blijf je daar met je aandacht bij aanwezig. Bij voorkeur ook met je aandacht bij je hart. Shamballa MDH is hierbij een hele fijne energie, die je dus met je intentie kunt activeren, zowel voor jezelf als voor een ander. Ik heb van velen al gehoord dat zij sinds zij met deze energie werken en activeren voor het slapen gaan dat de slaapproblemen verleden tijd zijn.

Met deze energie kun je overigens ook heel gericht aan klachten werken door een sessie voor jezelf of een ander te activeren op een hele eenvoudige manier: met je intentie. Er is zoveel hulp! Je hoeft er eigenlijk alleen maar om te vragen.

Tot slot

Na de posities of activatie van de energiestroom is het heel fijn om vervolgens via je hart in en uit te gaan ademhalen, totdat je in slaap valt. Als je wilt, kun je daarbij ook nog met shamballa MDH een helingssessie inzetten op een speciale klacht of thema, ook op goed slapen dus.

Ook is het mogelijk om hier ‘gewoon’ om te vragen: ‘Ik ga nu slapen en vraag om een totale regeneratie van elke cel in mijn lichaam. Ik dank u.’ En dan ga je lekker slapen.

Aanbod Ontlaadsessie

Vind je dit te veel gedoe en wil je toch tot ontspanning komen en ontladen, boek dan nu een ontlaadsessie. Je kunt hiervoor naar praktijk in Enschede toekomen en op mijn behandeltafel rijkelijk voorzien worden van heerlijke energiestromen via mijn handen. Ontvang je dit liever op afstand, dat kan ook, dan laat ik de energie gedurende een uur op afstand naar je toestromen. De kosten bedragen in oktober € 50,-. Het is in beide gevallen een pure energieoverdracht zonder woorden met hoge frequenties, geschikt voor kinderen, volwassenen en dieren. 

Je kunt een sessie aanvragen door mij een mail te sturen naar info@nefertum.nl

Tips

wellness-g08de7dea8_640

Geef een antwoord

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.