Nefertum

"Zijn wie je werkelijk bent"

Goed voor jezelf zorgen – hoe doe je dat

| Geen reacties

Misschien is het in deze tijd best een uitdaging om goed voor jezelf te zorgen als je bijvoorbeeld kinderen hebt. Maar ook als je alleen thuis zit, thuis moet studeren of werken, en voornamelijk afgesloten van de wereld is het lang niet altijd even makkelijk om in balans te blijven.

Ik merk zelf dat nu mijn partner al een jaar thuis werkt, mijn beide kinderen thuis zijn en mijn werk ook gewoon doorgaat, dat iedereen in mijn space zit en dat als ik niet oppas, ik stiekem toch een beetje vast kom te zitten. Met als gevolg dat ik wat sneller geïrriteerd kan raken, vermoeid raak en bovendien slecht slaap, zonder dat er echt wat aan de hand is en ik het niet snap.

Gevolg daarvan is dat allerlei oude patronen ook weer naar boven komen. ‘Opeens’ vind ik mijn partner weer irritant. ‘Opeens’ zitten mijn kinderen elkaar weer in de haren. En ‘opeens’ vind ik dat mijn katten zich anders gedragen en minder ontvankelijk zijn …

dog-1639528_640

Ik heb het zelf wat laten oplopen

Dat lijken zij dan te doen, maar eigenlijk doe ik het zelf en heb ik het zelf ongemerkt op laten lopen. En ben ik vooral zelf niet goed verbonden met mijn lichaam en mijn eigen behoeften als ik niet goed voor mezelf zorg maar wel voor mijn cliënten bijvoorbeeld. En feitelijk zorg ik er wel voor dat het hier thuis goed gaat met iedereen maar kom ik zelf niet echt tot rust omdat ik daar geen tijd voor neem. Niet bewust in ieder geval, wat ik normaal wel doe en ook echt wel nodig heb.

Gevolg is dat ook mijn lichaam gaat reageren met hier en daar wat blokkades en pijnpuntjes met onder andere slecht slapen en wat prikkelbaar gevoel als gevolg.

Op het moment dat je bewust bent van je eigen aandacht tekort is het tijd om het tij weer te keren. Het besef dat ik het dus zelf doe, en dat ik zelf een bepaalde sfeer neer zet, maakt dat ik het met dat bewustzijn ook gelijk weer anders gaan doen en daarmee direct ook weer een stap in de goede richting zet. En de anderen veranderen ook gelijk weer met mij mee. Dan zijn er geen irritaties meer en kunnen de kinderen gewoon weer door één deur.

Juist in deze  tijd is het van belang om af en toe op tijd een pas op de plaats te maken als dat nodig is en zelfzorg weer belangrijk te maken !! Daar wordt het hier in ieder geval een stuk gezelliger van. Hetzelfde kun je ook doen als je voelt dat je er alleen voor staat. 

Ik heb ondertussen weer een goede nachtrust achter de rug en de prikkelbaarheid heb ik ook snel weer achter me kunnen laten. Ik laat je met dit artikel graag zien wat je kunt doen als je even niet goed voor jezelf hebt gezorgd.

Een bewuste basishouding

Zelfzorg begint voor mij met een bewuste basishouding. Daar mag ik weer naar terugkeren, juist nu er minder ruimte is voor mij en voor ieder ander in dit gezin natuurlijk ook.

Dat houdt in dat ik in de ochtend wel eerst ruimte maak om te mediteren en contact te maken met mijn lichaam. Dat ik bewust blijf ademhalen en in mijn buik blijf wonen, ook al heb ik het druk. En dat ik mij in die drukte ook steeds even bewust ontspan en tussendoor letterlijk even een ademruimte neem. Met een korte ademmeditatie bijvoorbeeld maar ook heel gewoon met een kopje thee en een goed boek op de bank.

Dat ik blijf bewegen, met yoga of een wandeling naar de bibliotheek en dat ik de dag ook weer rustig afsluit met een korte meditatie en een positief gevoel. Omdat dat de kans groter maakt dat ik ook weer met een fijn gevoel wakker wordt. Doe je dat niet, dan bouw je alleen maar meer negativiteit op en versterkt dat gedurende de nacht en is de kans erg groot dat je met eenzelfde gevoel ook weer wakker wordt dat zo zorgt voor een neerwaarste spiraal die steeds verder naar beneden zakt.

Aanvaarding van dat wat zich aandient

Dit is een minimaal stukje zelfzorg maar wel met grote gevolgen (voor mij althans). Los van het feit dat ik me verder geen zorgen maak over de huidige situatie, laat komen wat er komt en voel wat ik daarbij voel. En daar hoort gerust ook eens een mindere dag bij. Dat mag er dan ook gewoon zijn.

Daarmee laat je weerstand los en ga je wat meer met de flow mee. Dan is het wat het is en heb je het er mee te doen. En dat betekent ook dat ieder ander mag voelen wat hij of zij voelt. Dan hoeft er uiteindelijk niets meer anders te zijn, heb je je kritiek en oordeel los gelaten en ben je rustig in het nu.

Dat hoeft niet te betekenen dat je alles maar goed moet vinden, maar wel dat je in elke situatie rustig bij jezelf kunt blijven en van daaruit communiceert. En dat de zowel de ander als jij is wie hij / zij is. Dat wil je zelf immers ook graag zijn.

Daarnaast kun je je systeem ook een handje mee helpen als het echt uit de hand is gelopen en wel in die neerwaartse spiraal naar beneden terecht bent gekomen. Want ook dat kan gebeuren, zeker in deze tijd en is gewoon menselijk.

Wat kun je doen

1. Balansoefening (om terug te komen bij jezelf)

Een hele fijne oefening waarin je het stimuleren van bepaalde meridiaanopeningen, drukpunten, handposities en je ademhaling combineert om de balans in jezelf terug te vinden. Onder andere erg fijn om te doen als de balans even zoek is of als je wat meer energie kunt gebruiken.

Klik hier om naar de oefening toe te gaan.

2. Meridianen volgen voor een betere doorstroom van energie

Zoals je wellicht weet, zijn de meridianen de onzichtbare energiebanen die door ons heen stromen. Er zijn 14 hoofdenergiebanen, die zorgen voor de transport van energie. Deze energiebanen verbinden vele energiepunten met elkaar.

Elke meridiaan is verbonden met een bepaalde orgaan, maar de functie reikt verder dan alleen het orgaan zelf en heeft bijvoorbeeld ook emotionele componenten.   

Zo heeft bijvoorbeeld de galblaasmeridiaan als hoofdemotie frustratie, maar hoort daar onder andere ook irritatie, prikkelbaarheid, verbittering, teleurstelling gejaagdheid en slachtofferschap bij. Op fysiek vlak kunnen galstenen en andere galblaasproblemen ontstaan, maar ook misselijkheid en hoofdpijn.

De levermeridiaan heeft als hoofdemotie boosheid, maar kent bijvoorbeeld ook teleurstelling, gekwetstheid, jaloezie, afwijzing, wrok en onmacht. Daarnaast hoort ook oordelen over anderen daarbij, evenals ergernissen, wantrouwen, je niet kunnen ontspannen en overmatig transpireren.  Een disbalans in de levermeridiaan kan zich onder andere uiten in vermoeidheid, oogproblemen, leverproblemen, spijsverteringsproblemen, migraine, jicht, artritis en andere gewrichtsproblemen.

Wil je de energie in deze meridianen weer goed laten doorstromen, dan volg je met je handen de energiebaan met de intentie om deze weer volledig te laten doorstromen. Je kunt daarbij je vingers over de huid heen strijken (met je aandacht erbij!) of 2 cm van je lichaam af te houden. Vooraf wrijf je bij voorkeur even in je handen om de energie je handen (nog) beter te laten volgen.

Je kunt ook eerst de lijn goed volgen door drukkend over de energiebaan op het lichaam heen te gaan zodat je kunt ontdekken welke punten gevoelig zijn of zelfs pijn doen. Deze hebben dan net wat meer aandacht nodig. Die kun je dan geven door deze punten een paar minuten lang (of zo lang je voelt dat nodig is) zachtjes te masseren.

Het volgen van je meridianen is vooral preventief en zorgt ervoor dat de energie goed kan blijven doorstromen en helpt goed bij het verhelpen van de lichtere klachten. Met het behandelen van de drukpunten ga je daarin een stapje verder en kun je op eenvoudige wijze zelf bepaalde klachten verlichten en laten oplossen. 

Mocht je het interessant vinden, ik vond er een handig filmpje over: https://www.youtube.com/watch?v=j8-5G-28-HI

3. Drukpunten stimuleren

Met het stimuleren van bepaalde drukpunten op de meridianen kun je dus blokkades losmaken, waardoor de energie beter zal stromen en klachten kunnen oplossen. Elk punt heeft ook weer een eigen thema en emoties en behoort toe aan een van de 14 hoofdmeridianen.

Als je je eigen meridianen gaat aftasten, zul je zelf ontdekken welke plekken pijnlijk zijn voor jou. Door die gedurende een paar minuten te masseren, zal het effect ervan vaak al vrij snel voelbaar zijn. Al vraagt dat wel om wat meer discipline en dit gedurende een tijdje te doen, net zolang totdat de blokkade volledig is opgeheven.

Een aantal basispunten zijn bijvoorbeeld de Dikke Darm 4 (voor vele pijnklachten, met name die in het hoofd), Pericard 6 (longen – voor levenskracht), Dikke Darm 5 (kalmeert zenuwstelsel en hersteld verzwakt immuunsysteem door stress), Long 9 (brengt verlichting bij verkoudheid en slijm in keel en neus) , Dikke Darm11 (om ontstekingen te kalmeren, je immuunsysteem te versterken en voor hoestklachten), Long 1 en 2 (voor verdriet), Nier 27 (voor levensenergie en het loslaten van angsten) en maag 36 (voor je buik en m.n. je spijsvertering).

Milt 6 is samen met Dikke Darm 4 en maag 36 het belangrijkste punt om het immuunsysteem te versterken. Samen werken ze erg  goed bij verkoudheid en griep. Met preventief masseren kan het ook ziekte voorkomen. Helpt ook bij slapeloosheid en angsten. Als je aan deze punten Pericard 6 voor je longen aan toevoegt, heb je al een groot deel van je lichaam te pakken. 

In mijn artikelen ‘Hoe je jezelf gezond kunt houden’ en ‘Verbind jezelf met de energie van de herfst’ lees je meer over deze specifieke drukpunten. Ook waar je ze kunt vinden. 

Ook de volgende punten worden bij veel mensen als pijnlijk ervaren:  galblaas 22, 23, 25, 30, 31 en 32, lever 9, 10 en 11 en zijn een echte aanrader bij irritaties en boosheidsissues. 

Op het moment dat ik ‘mijn’ punten masseer, slaap ik heerlijk en word ik uitgerust weer wakker. Wil je hier meer over weten, kijk dan vooral eens op deze pagina. Daar kun je nog veel meer lezen over de meridianen, de ligging en de drukpunten.

Tot slot kun je ook nog je tenen masseren en tussen je tenen. Ook daar bevinden zich vele drukpunten en met het masseren ervan zul je daar veel profijt van ondervinden.

Het lijkt misschien veel, maar als je de punten eenmaal kent, kun je er rustig mee bezig, bijvoorbeeld als je voor de televisie zit. Hoef je je er ook niet bij te vervelen. Je werkt aan je eigen welzijn, terwijl je je ontspant.

4. Yin yoga oefeningen voor de galblaas- en levermeridianen ( yin yoga )

Ook met bepaalde Yoga houdingen kun je voor een betere doorstroom van energie in je energiebanen zorgen. Met name Yin Yoga is daar op gericht en daarmee uitermate geschikt. Ook erg fijn omdat je juist in deze tijd waarin je veel zit, wellicht ook wel wat beweging kunt gebruiken. Al is het met Yin Yoga vooral de strekking van je lijf die daarvoor zorgdraagt.

Met de (strek)oefeningen (houdingen) uit dit artikel ‘Vind balans in de galblaas- en levermeridiaan met deze Yin-sessie!’  schep je ruimte in je bekken- en heupgebied. Door de strekkingen op je meridianen kan de energie ook weer beter doorstromen.

En het is ook nog eens erg leuk om dit samen met je kind(eren) te doen !! Er zijn voor alle meridianen vele leuke oefeningen te vinden die je kunt doen, met name in deze tijd als je zelfzorg meer prioritiet wilt gaan maken.

5. Slaapmeditatie & Yoga Nidra sessie

Ook met een slaapmeditatie of een yoga nidra sessie kun je op een hele eenvoudige manier tot rust te komen. Je wordt er in uitgenodigd om je lichaam te ontspannen, waardoor je makkelijker, meer in slaap blijft en makkelijker weer in slaap komt mocht je onverhoopt toch nog eens wakker worden. En … als je ontspant, laat je los. Hoe fijn is dat.

Ik heb een paar fijne sessies voor je gevonden (die ik zelf heel fijn vind om te doen)

Hou je van kort, dan is deze geleidemeditatie wellicht ook wel fijn voor jou:Slaapmeditatie: Zo val je heerlijk in slaap’.

En dit vind ik een overheerlijke Yoga Nidra sessie: Deep Relax Yoga Nidra – session 1 (Dutch). 

Je kunt ook nog kiezen voor muziek, die uren duurt en die je helpen bij het slapen. Daar moet je zelf (of je partner) dan wel zin in hebben … Zelf heb ik daar niet zo heel veel mee.

Zoek in ieder geval iets dat fijn klinkt en goed bij je past, waarbij je je niet irriteert en waarbij je jezelf makkelijk kunt ontspannen.

Als jij jezelf verbindt met jezelf

Als jij leert om in verbinding te blijven met jezelf en met je lichaam, dan leer je om bij jezelf te blijven in plaats van in de afgescheiden lagen van je hoofd te zitten en ben je ook weer beter in contact met je eigen behoeften. Ondertussen zal alles om je heen ook veranderen. Zo heb ik ook gedragsproblemen van kinderen hiermee aanzienlijk zien veranderen. Ook omdat zij als geen ander weten op welk knopje ze moeten drukken om jou te raken. En dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat er geen knopjes meer zijn om op te drukken door je te blijven ontspannen en dus ook goed voor jezelf te zorgen. En door dit waar te nemen.

Uiteindelijk zie je altijd aan de mensen om je heen …. hoe het met jezelf is gesteld. Als je je dan weer afstemt op jezelf en op andere trillingen, dan kun je dat ook zo weer omdraaien en zie je dat zowel thuis als om je heen ook direct weer terug. En misschien is het ook wel erg mooi om daar nu van deze tijd gebruik van te maken en er bewust mee bezig te zijn. 

Tot slot

Uiteindelijk gaat het er om dat je bij jezelf kunt blijven en alles aanwezig laat zijn, zonder overigens dat je alles goed keurt. Probeer het eens. Ook als je eens een dag wat minder goed gaat, als je in de weerstand zit, boos bent geworden of bewust bent dat jij zelf een bepaalde sfeer in huis hebt neergezet.

Het is tijd om je schaduwkanten er ook te laten zijn, niet om je te laten misleiden door spirituele bypasses, zoals Juno Burger schrijft in zijn artikel maar juist door ook die kant volop aanwezig te laten zijn. Het is een onderdeel van ons leven hier op aarde en onderdeel van ons transformatieproces. En als het er mag zijn, wasemt het ook je lichaam uit en zijn bepaalde patronen en reacties niet meer nodig. Dan is de impact ervan af.

Eigenlijk gaat het er ook in deze tijd nog steeds om dat alles wat je voelt er mag zijn. Dan houd je niets meer vast en hoef je ook niets op te bouwen. Dan hoeven er zich geen klachten te ontwikkelen en zul je steeds meer vrede ervaren. Zowel in jezelf als in ten opzichte van wat zich aandient.

Doe ook even een stap terug als het nodig is

Als het even niet lekker gaat, ga dan vooral niet harder je best doen om het los te laten, ga niet harder werken als het werk even niet lekker loopt, ga geen anderen veranderen als je weerstand waarneemt. Maar doe dan juist een stap terug en laat het daarmee weer rustig naar je toekomen. Door je te ontspannen zul je vanzelf iets anders gaan aantrekken.

PS- 18 januari start een nieuwe helende kidzweek en op 25 januari een nieuwe Heelweek voor Volwassenen.

Geef een antwoord

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.